Homilia diumenge 31 de Juliol 2022

Diumenge XVIII (C) de durant l'any



Text de l'Evangeli (Lc 12,13-21):
En aquell temps, un de la gent digué a Jesús: «Mestre, ordena al meu germà que es parteixi amb mi l'herència». Ell li respongué: «Home, ¿qui m'ha manat que fos jutge o mediador entre vosaltres?». Llavors digué a la gent: «Estigueu alerta, guardeu-vos de tota ambició de riquesa, perquè, ni que nedi en l'abundància, la vida d'un home no prové pas dels seus béns».
I els explicà una paràbola: «A un home ric, la terra li va donar molt. Ell pensava: ‘Què faré, si no tinc on guardar la meva collita?’. I es va dir: ‘Ja ho sé, què faré: tiraré a terra els meus graners, en construiré de més grans, hi guardaré tot el meu gra i els meus béns, i em diré a mi mateix: Tens molts béns en reserva per a molts anys; reposa, menja, beu i diverteix-te’. Però Déu li digué: ‘Insensat! Aquesta mateixa nit et reclamaran la vida, i tot això que has acumulat, de qui serà?’. Així passa amb el qui reuneix tresors per a ell mateix i no es fa ric davant de Déu».



HOMILIA
          


  Les tres lectures tenen avui la mateixa intenció. Les tres ens acompanyen a reflexionar a què donam valor en aquesta vida. Si el donam als béns temporals o als béns que ens assenyala Jesucrist i el nostre sentit comú. Vegem!

            La primera lectura (Cohèlet, cap. 1) diu clarament: Vanitat i més vanitat és esforçar-se únicament o sobretot, i remarca: “Amb traça i eficàcia”, pels béns que no tenen cap pes transcendent, que sols tenen un pes temporal”. El Cohélet o Eclesiastés és un llibre sapiencial escrit l’any 300 abans de Crist.

            La segona lectura, que és de sant Pau als cristians de Colosses, el cap de tres-cents anys, remarca el mateix quan els diu: Cercau allò que és de dalt, on hi ha el Crist, estimau allò que és de dalt i no allò que és de la terra. I concreta quan diu: “No poseu el vostre cor amb la impuresa, els mals desitjos, l’amor al diner...”. I fins i tot, tenint present la nostra identitat cultural, social i econòmica els diu: Aquí ja no compta ser grec o jueu, circumcís o incircumcís, bàrbar o escita, esclau o lliure...”. El que compta és, els diu clarament: Que Crist sigui tot per noltros i per tots”.

            I la tercera lectura que pertany a l’evangeli de Lluc, cap. 12, Jesús respon així a “un de la gent” que li demanava que convencés al seu germà que parteixi amb ell l’herència: Bon home, vigila!. Guarda’t de tota ambició de posseir riqueses, perquè ni que tinguessis doblers de sobres, els teus béns no et servirien per  assegurar la teva vida”. I donant força al que li transmet, explicant-li una paràbola, li recorda:I si aquesta mateixa nit et reclamen el deute de la teva vida, tot açò que vols guardar, de qui serà?”.

            Avui, diumenge XVIII del temps ordinari, la litúrgia d’aquesta celebració ens diu clarament que no confonguem amb el que és secundari el que és realment important en la nostra vida. Els vers “tenir, acaparar...”, actituds com: “egoisme, cercar només els meus interessos...ens fan perdre el sentit de felicitat que dóna la vida i els valors del Regne.

            Avui he celebrat una Missa funeral i en ella tenia present el capítol 25 de sant Mateu: Veniu, beneïts del meu Pare, perquè quan tenia fam, em vau donar menjar, quan tenia set, em vau donar de beure, quan era foraster em vau acollir....

            Pot ser la societat consumista fa creure a alguns que els béns temporals ens garanteixen la felicitat del nostre viure, però en el fons sabem que açò no és ver. En el fons sabem tots que el que ens dóna felicitat és no sols que ens sentim estimats sinó que incrementem la nostra capacitat a estimar.

            Avui, també, he celebrat unes noces, i he dit als nuvis: Si  voleu viure una relació de parella feliç que no us importi tant passa temps i temps fent feina per adquirir una casa millor, sinó que us importi per fer-vos feliç mútuament. Cuidau entre voltros la bondat, els detalls, i les tres paraules que el Papa Francesc repeteix  constantment: Gràcies, Perdó i t’estim!”.

            Siguem intel·ligents, visquem conformes als béns millors.