Homilia diumenge 21 de novembre 2021



Diumenge 34 de durant l'any: Nostre Senyor Jesucrist, Rei de tot el món (B)


Text de l'Evangeli (Jn 18,33-37):
En aquell temps, Pilat digué a Jesús: «¿Tu ets el rei dels jueus?». Jesús contestà: «¿Surt de tu, això que em preguntes, o bé d'altres t'ho han dit de mi?». Pilat replicà: «Que potser sóc jueu? Són el teu poble i els grans sacerdots els qui t'han posat a les meves mans. Què has fet?». Jesús contestà: «La meva reialesa no és d'aquest món. Si fos d'aquest món, els meus homes haurien lluitat perquè jo no fos entregat als jueus. Però la meva reialesa no és d'aquí». Pilat li digué: «Per tant, tu ets rei?». Jesús contestà: «Tu ho dius: jo sóc rei. Jo he nascut i he vingut al món per donar testimoni de la veritat. Tots els qui són de la veritat escolten la meva veu».



Homilia Crist Rei - 2021


     Tu ets Rei? Demana Pilat a Jesús, en nom i empès per a molts, des de la sospita molt mal intencionada d’alguns- que Jesús pretenia ser un rei polític que venia per alliberar de Roma el poble d’Ìsrael.

      I Jesús li respon, que sí, que ell és rei, però que el seu regne no té l’interès de dominar políticament un espai geogràfic i tot el que açò comporta. El seu regne té un altre origen i un altre interès.

      Ell com a rei, i segons el salm 62, té la intenció d’aconseguir que el món, la societat, els humans, ens mantinguem fidels, incommovibles a Déu. La intenció d’aquest regne és que l’evangeli ha de marcar el pas diari de jueus i no jueus. Aquesta és la seva única intenció. Les conseqüències, les rectificacions o intensificacions, les ha de treure cadascú segons el que viu, fa i pretén.

      I, seguint les pautes que ens marca el salm, aquesta intenció es manté des del principi, des de sempre. Des de que el món i els humans existim. Segons Jesús, el seu regne no té cap altra intenció que la d’anunciar les actituds de l’evangeli que ens recorda el Prefaci de la Missa d’avui: Regne etern, universal, regne de veritat i de vida, de santedat i de gràcia, de justícia, d’amor i de pau. Aquesta és la seva intenció, cap altre.

      I aquí ens ve anunciada la tasca de qualsevol batiat, de qualsevol persona que, havent pactat amb Déu “ser-li un incondicional col·laborador”, es converteix amb catequista.

      Quina és la tasca d’un catequista, d’un batiat -i confirmat- qualsevol? Sa segona lectura ens diu: La tasca és aconseguir que tots siguem uns sacerdots, uns ministres, unes persones que ofereixen la seva vida a Déu. A un Déu que és l’alfa i l’omega de tot i de tots. A un Déu que és el principi, el present, i el final de tot. A un Déu que és, que era i que ha de venir.

       La missió del regne de Déu, ens remarca l’evangeli d’avui (Jn 18, 33b-37): És la de ser “testimoni de la veritat”. Hem nascut per a Déu i hem de viure conduïts per ell.

      Per açò avui, a les nostres pregàries, tindrem present especialment:

1. Al Papa Francesc i al Bisbe Francesc. Ells han de ser anunciadors de la veritat de l’evangeli amb la seva paraula i obres. Ells han de governar l’Església universal i diocesana amb les actituds pròpies de la veritat.

2. Tindrem present, també, tots els capellans, especialment els de la nostra diòcesi. Voltros, em tindreu present a mi personalment. Que no em cansi mai de ser fidel a Jesús en bé meu i vostre.

3. Tindrem present a les famílies, avis, pares i mares, padrins i padrines, perquè en les seves cases i famílies siguin catequistes dels seus fills i nets vivint valors humans i cristians, vivint la pregària, conversant incansables amb els fills i nets a fi d’entrenar-los a pensar, a reflexionar.

4. Tindrem present els catequistes i tota la comunitat cristiana (la de sant Esteve, especialment noltros), perquè siguem una ajuda eficaç a dur a terme la tasca que ha de viure cada família.