Homilia diumenge 20 d'octubre 2024

 

Diumenge 29 (B) de durant l'any
 
 

Text de l'Evangeli (Mc 10,35-45):
En aquell temps, Jaume i Joan, els fills de Zebedeu, s'acostaren a Jesús i li digueren: «Mestre, volem que el que et demanem, ens ho facis». I ell els diu: «Què voleu que us faci?». I ells li diuen: «Concedeix-nos que, en la teva glòria, ens asseguem l’un a la teva dreta i l’altre a la teva esquerra». Però Jesús els diu: «No sabeu el que demaneu. ¿Podeu beure el calze que jo bec, o ser batejats amb el baptisme amb què jo soc batejat?». I ells li diuen: «Podem!». I Jesús els diu: «El calze que jo bec, sí que el beureu, i amb el baptisme amb què jo soc batejat, sereu batejats vosaltres; però estar asseguts a la meva dreta o a la meva esquerra, no és cosa meva concedir-ho, sinó a aquells per als quals està preparat».

I sentint-ho els deu, començaren a indignar-se amb Jaume i Joan. I cridant-los Jesús, els diu: «Sabeu que els qui semblen manar entre les nacions les oprimeixen, i els seus prínceps les tenen dominades. Però no és pas així entre vosaltres, sinó que el qui vulgui fer-se gran entre vosaltres, serà servidor vostre; i el qui vulgui entre vosaltres ser primer, serà servidor de tots; ja que el Fill de l’home no ha vingut a ser servit, sinó a servir i a donar la seva vida com a redempció per molts».


HOMILIA


La primera lectura
descriu Isaïes com un profeta que escriu des de l’exili a Babilònia. I el cristianisme tradicional ha vist aquí una profecia  de la passió de Jesús. Isaïes  va ser capaç de fer entendre als exiliats que el sofriment no era tan sols un judici pels pecats dels seus antepassats, sinó que tenia una dimensió positiva. I així es romp amb una llarga tradició bíblica que veia el sofriment com un càstig pels pecats viscuts. Visió que també ha passat en el catolicisme tradicional. El patiment no és sol conseqüència del que destruïm a vegades, sinó del que intentam construir.

            No és un text que lloa el masoquisme sinó el sofriment de Jesús i la seva mort viscuda com un lluitar per a suprimir el pecat del món.

            La segona lectura, parlant de Jesús com el gran sacerdot, indica que les paraules “sacerdot” “ sacerdotal” “sacerdoci” mai s’usen en el Nou Testament per a referir-se al ministeri dels diaques, dels preveres, dels bisbes, com solem fer entre noltros, sinó a tots els batiats o bé a Jesús a la carta als hebreus.

            Jesús és el gran sacerdot, però a diferència dels grans sacerdots de l’Antiga Aliança, com Caifàs,  el seu àmbit no és el temple, el món del culte i dels sacrificis, sinó la morada de Déu, allà on Déu és present. Així, el gran sacerdot no és incapaç de compatir-se de les nostres debilitats, sinó que ha estat provat en tot, com noltros, manco en el pecat. Jesús s’ha fet un més entre noltros experimentant tot el que és humà. Així es converteix en el nostre referent.

            I el missatge de l’evangeli, recollit als tres evangelis sinòptics, té dues parts. La primera és la petició dels fills de Zebedeu, Jaume i Joan. La segona part és l’ensenyança de Jesús sobre l’autoritarisme i el servei.

            La primera part, Marc no posa, com fa Mateu, en boca de sa mare dels dos deixebles, sinó en boca d’ells mateixos, una exigència: “Voldriem que ens concedíssiu un favor”: poder seure, el dia que sereu glorificat, un a la vostra dreta i l’altre a la vostra esquerra. I la resposta de Jesús és semblant als evangelis de Mateu i Marc: “No sabeu el que demanau”. I després els diu si “són capaços de beure el calze que ell beurà”. Si són capaços de participar i de viure la passió que ell viurà. Aquesta petició resulta forta perquè pertany  a deixebles molt propers a Jesús i que Jesús ja els havia explicat que el camí que feien els conduïa a Jerusalem on viuria la seva passió i mort, i finalment la seva resurrecció.

            La segona part recull la reflexió i l’ensenyança de Jesús sobre l’exercici de l’autoritat com a servei. I Lluc, com Marc, indica que no han de fer com els qui es creuen “grans”, en “poder” a les seves mans i abusen d’ell.

            En els tres evangelis es diu: “Entre voltros no ha de ser així”.

Els qui volem seguir a Jesús hem de ser capaços de beure el calze que ell mateix beu; hem de ser capaços d’acollir els glops a vegades prou amargs de la nostra vida com a cristians, com a continuadors de la missió de Jesús. Açò indica que hem de ser capaços de despendre’ns de tota ambició de supremacia, d’exercir es poder en benefici nostre, i de posar-nos al servei dels demés en tot allò que necessiten.

            Per açò dur el nom de cristià, ser seguidor o seguidora de Jesucrist, ens demana replantejar constantment la nostra vida, els nostres criteris. Qui és el lloc que hem d’assumir en el món? Què és el que em demana Déu en aquesta hora present? Quina ha de ser la meva contribució vital a la difusió de l’evangeli?

            Però no sols hem d’interrogar-nos personalment sinó també com a comunitat. Som servidors?